Saturday 11 May 2013

Setia Pada Yang Empat.



Satu ketika sepasang suami isteri telah selamat diijabkabulkan. Walaupun mereka tidak saling kenal antara satu dengan yang lain, namun mereka kelihatan ceria dan gembira dihari persandingan mereka.

Sampailah satu hari ketika mereka pergi berbulan madu disatu tempat yang cukup indah bagi pasangan pengantin baru seperti mereka.

Tatkala mereka bersiar-siar menyaksikan keindahan alam sekeliling yang memukau sesiapa sahaja. Si suami memegang erat tangan isterinya, tanda begitu bahagia disamping isteri tercinta.

Sehinggalah satu ketika isteri bertanya pada suami:

"Abang.. Cintakan sayang tak?"

"Mestilah.. Abang cintakan sayang kerana Allah. Buktinya kita sudah walimah kan"

"Kalau abang benar-benar cintakan sayang, boleh tak sayang minta sesuatu?"

"Boleh sayangku, apa dia?"

"Boleh ke abang setia dengan sayang sehingga hujung nyawa?"

Mendengar permintaan isterinya itu, suaminya tersenyum lebar lalu menjawab:

"Boleh sayang.. Abang akan setia pada yang empat"
Raut wajah isteri itu terus berubah kerana terkejut dengan jawapan suaminya. Tidak berapa lama kemudian linangan air mata terus membasahi pipi isterinya yang tunduk kesayuan.

Lalu suaminya mengangkat dagu isterinya dan memandang tepat mata isterinya sambil mengusap air mata isterinya dan berkata sambil tersenyum:

"Wahai isteriku, janganlah kau menitiskan air matamu yang suci ini. Demi Allah! Abang akan setia pada yang empat, pertama pada Allah swt, kedua kepada Rasulullah saw, ketiga kepada kedua ibubapa, dan yang keempat abang akan setia pada ISTERIKU yakni dirimu sayang"

Mendengar kata-kata suaminya, isterinya segera memeluk erat suaminya dan berkata:

"Alhamdulillah.. sungguh bertuahnya diri ini atas kurniaanMu Ya Allah. Sayang abang sangat-sangat" :')

Demikianlah kisah sepasang suami isteri yang bercinta kerana Allah swt. Sudah pasti kebahagiaan meniti perjalanan baitul muslim yang sakinah, mawaddah dan warahmah. In shaa Allah. Aamiiiin.


2 comments: